0
Blog

Ćwiczenia i dieta. Wykorzystaj piękną pogodę i postaw na aktywność fizyczną!

Catering dietetyczny FitDiet warsztaty

Ćwiczenia i diet są ważne. Korzyści z aktywności fizycznej wykraczają daleko poza kontrolowanie masy ciała czy uzyskanie umięśnionej sylwetki. Nawet sporadyczny ruch ma ogromny wpływ na zdrowie zarówno fizycznie, jak i psychicznie! W połączeniu z odpowiednią dietą pudełkową jest w stanie sprawić cuda – nie tylko poprawi ogólną kondycję, ale również zwiększy pewność siebie, samoocenę i da pozytywne nastawienie do życia.

 

Aktywność fizyczna w dobie wiecznego siedzenia

Może być to frustrujące, gdy na każdym kroku trafia się na artykuły, które zachęcają do zwiększenia aktywności fizycznej. Jednak one powstają nie bez przyczyny. Styl życia na przełomie ostatnich 20 lat bardzo się zmienił. Aktualnie wszystko można zrobić, nie ruszając się z kanapy. Polacy spędzają na siedzeniu średnio 10 godzin dzienni – czyli o 6 więcej, niż jest to zalecane przez specjalistów!

 

Co to oznacza dla zdrowia? Badania wykazały, że ciągłe siedzenie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem pojawienia się szeregu schorzeń, takich jak:

  • ból pleców,
  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • przyrost masy ciała,
  • zwyrodnienie mięśni,
  • problemy sercowo-naczyniowe,
  • nowotwory,

Nawet stosując najlepiej dopasowaną dietę pudełkową, nie można liczyć na spektakularne efekty, jeśli siedzenie będzie jedyną „aktywnością fizyczną” w ciągu dnia. W takiej pozycji już po 90 minutach metabolizm znacznie spowalnia – enzymy rozkładające tłuszcz zmniejszają swoją aktywność o 90%! Siedząc przez 8 godzin dziennie ryzyko chorób serca, raka i cukrzycy wzrasta o 40%! To powoduje, że brak aktywności fizycznej zabija w ciągu roku więcej osób niż palenie papierosów.

 

Najważniejsze korzyści z uprawiania sportów

Nie trzeba przebiegać maratonów lub spędzać weekendów na siłowni, by zobaczyć pozytywne efekty aktywności fizycznej. Catering dietetyczny, systematyczny ruch, piecie odpowiedniej ilości wody i panowanie nad stresem mogą:

  • dać więcej energii,
  • poprawić jakość snu,
  • zmniejszyć ciśnienie krwi,
  • zmniejszyć ryzyko zawału serca, cukrzycy typu 2 i raka,
  • utrzymywać zdrową masę ciała,
  • wzmocnić kości, mięśnie i stawy,
  • przyspieszyć regenerację komórek,
  • poprawić nastrój.

 

Jak dobrać odpowiednie ćwiczenia?

Oczywiste jest to, że aktywność fizyczna jest dobra, a nadmierne siedzenie szkodliwe. Jednak ile i jaki rodzaj ćwiczeń jest odpowiedni dla danej osoby? W dużej mierze jest to sprawa osobista zależna od preferencji, jednak warto kierować się kilkoma wskazówkami:

  1. Lepiej ćwiczyć krócej, ale częściej

Trening może trwać 30 minut dziennie i być powtarzany przez cały tydzień. Dwugodzinna sesja wyciskania nie jest zbyt dobra dla kości i stawów, więc nie ma potrzeby „katować się” na siłowni – regularny ruch jest ważniejszy, niż spontaniczne zrywy.

  1. Ćwiczenia mogą być zabawą

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby aktywność fizyczna była pretekstem do spotkania się ze znajomymi, zwiedzenia nieodkrytej części miasta czy do zagrania w piłkę plażową. Jeśli ruch będzie sprawiał przyjemność na kilku poziomach, to łatwiej będzie uczynić z niego rutynę.

  1. Odpoczynek na łonie natury to też trening

Dla wielu osób spacer w piękną pogodę nie jest traktowany jak aktywność fizyczna, a przecież dokładnie tym jest! Przejście się po parku, pływanie w jeziorze, przejażdżka rowerem polnymi drogami – naukowcy udowodnili, że aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu poprawia nastrój, pamięć i odporność.