Blog

Czym jest sirtfood? Dla kogo jest dieta oparta na żywności sirtuinowej?

By 20 marca 20216 kwietnia, 2021No Comments
Dieta SirtFit

Sirtfood może brzmieć niezwykle tajemniczo, jednak w rzeczywistości jest to określenie konkretnych produktów, które przyczyniają się do szybszego chudnięcia. Dieta bazująca na takich produktach została stworzona przez naukowców – co jest miłą odmianą w przypadku jadłospisów, które mają zapewnić spektakularną utratę wagi. Kto powinien zainteresować się sirtfood i jakie daje ona korzyści?

Czym jest dieta sirtfood?

Dieta sirtfood została opracowana w 2015 roku przez dwóch dietetyków – Aidana Gogginsa i Glena Mattena. Opiera się na jedzeniu określonych pokarmów, które stymulują produkcję białek zwanych sirtuinami w organizmie. Sirt to skrót od Silent Information Regulator Protein.

Istnieje siedem białek sirt (S1-7), a każde z nich pełni określone funkcje metaboliczne. Dla przykładu S1 wiąże się z rozpadem tłuszczu i utratą wagi, dlatego często nazywa się je związkiem, który aktywuje szlaki „chudego genu” w organizmie.

Te ścieżki są tymi samymi, które włączają się podczas aktywnych ćwiczeń. Pomagają organizmowi spalać tłuszcz, zwiększają masę mięśniową i poprawiają stan zdrowia. Kraje, w których ludzie spożywają ogromną ilość sirtfoods w ramach swojej tradycyjnej diety, w tym Japonia i Włochy, mają najmniejszy odsetek zachorowań spowodowanych otyłością. Dzieje się tak, ponieważ sirt pomagają stabilizować poziom cukru we krwi i zwalczać stany zapalne.

Dodatkowo warto wspomnieć, że sirtuiny zostały zidentyfikowane jako odgrywające ważną rolę w przeciwdziałaniu efektom starzenia. Niektórzy naukowcy uważają, że zwiększenie ich spożycia i podejmowanie większej ilości ćwiczeń fizycznych może wydłużyć życie człowieka.

Co je się na diecie sirtfood?

Sirtfoods obejmuje szereg specyficznych pokarmów bogatych w konkretne związki. Przykłady obejmują:

  • resweratrol, który znajduje się w winogronach i czerwonym winie;
  • kwercetynę występująca w kaszy gryczanej, cebuli, zielonych warzywach i jagodach;
  • kwasy tłuszczowe omega-3, w które bogate są tłuste ryby, orzechy i nasiona.

Autorzy diety nalegają również, aby unikać żywności przetworzonej, bogatej w cukier i węglowodany, takie jak makaron, ziemniaki, fasola i rośliny strączkowe. Te produkty mogą być jak najbardziej zdrowe, jednak nie zaliczają się do grupy sirtfood. Przestrzegając tej konkretnej diety, należy taką żywność zastąpić większą ilością zielonych warzyw.

Produkty odzwierzęce, takie jak mleko, jajka i masło, są dozwolone, ale należy przestrzegać ilości zalecanych w przepisach. Największym zaskoczeniem może być to, że dieta sirtfood promuje picie czerwonego wina i kawy – oczywiście w racjonalnych, ograniczonych ilościach.

Sirtfood to przede wszystkim:

  • cebula,
  • ciemna czekolada (85% kakao),
  • daktyle,
  • gryka,
  • jabłka,
  • jagody,
  • jarmuż,
  • kapary,
  • kawa,
  • lukrecja,
  • oliwa z oliwek,
  • orzechy włoskie,
  • papryczki chili,
  • pietruszka,
  • soja,
  • szalotki,
  • tofu,
  • truskawki,
  • wino czerwone i białe,
  • winogrona,
  • zielona herbata.

Dla kogo jest dieta sirtfood?

Taki rodzaj diety powinien zainteresować wszystkich tych, którzy planują zrzucenie kilku kilogramów, a jednocześnie nie chcą odczuwać głodu, spadku motywacji i energii. Składa się z dwóch etapów: pierwszy to wymagający siedmiodniowy program mający na celu rozpoczęcie intensywną utratę wagi. Drugi polega na stopniowym zwiększeniu ilości spożywanych posiłków, by uniknąć efektu jo-jo.

Jednak należy pamiętać, że tak jak w przypadku wszystkich diet, które mają za zadanie odchudzić, w sirtfood również najważniejszy jest umiar, zwiększenie aktywności fizycznej i zadbanie o swoje ciało w sposób kompleksowy.