Blog

Dieta a palenie – zobacz, co jeść, by pomóc sobie w rzucaniu

By 20 czerwca 2021No Comments
Dieta a palenie - zobacz, co jeść, by pomóc sobie w rzucaniu

Dieta a palenie – zobacz, co jeść, by pomóc sobie w rzucaniu. Rzucenie palenia może okazać się trudnym zadaniem, ale jest to ważny krok w przejmowaniu kontroli nad swoim zdrowiem. Tylko całkowite zerwanie z nałogiem zmniejsza ryzyko wystąpienia raka płuc i licznych chorób układu krążenia. Niezależnie od tego, jaka motywacja towarzyszy rzucaniu palenia, to dokonanie kilku zmian w spożywanych pokarmach może nieco ułatwić ten proces.

Palenie zabija smak

Każda osoba, która kiedykolwiek próbowała lub rzuciła palenie, wie, że pierwsze tygodnie bez tytoniu mogą okazać się utrapieniem. Oprócz samego głodu nikotynowego pojawia się także bezsenność czy nieprzyjemny posmak w ustach, ale dobra wiadomość jest taka, że takie objawy ustępują już po 2-3 dniach bez papierosa! W kolejnych jest już tylko lepiej, a jedną z korzyści jest to, że zmysł smaku zaczyna poprawnie funkcjonować.

Podczas rzucania palenia może się okazać, że żywność zaczyna inaczej smakować. Jest to więc świetny czas na wypróbowanie nowych, zdrowych potraw, które wcześniej wydawały się jałowe. Zasadniczo zdrowa dieta oznacza zwiększenie spożycia owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, źródeł białka oraz pozyskiwanie zdrowych tłuszczów z orzechów, nasion i oliwy z oliwek. Oznacza to również ograniczenie żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru, sodu i kalorii.

Produkty, które mogą pomóc

Nie można powiedzieć, że zjedzenie jednej konkretnej żywności będzie działać jak magiczne lekarstwo i zniweluje pragnienie zapalenia. Jednak w przeważającej większości nawyki i sytuacje, które wywołują chęć sięgnięcia po papierosa, są powiązane z posiłkami, określoną porą dnia czy konkretnymi czynnościami. Dlatego jeśli zazwyczaj zaczynało dzień od filiżanki kawy, pączka i papierosa, przejście na herbatę ziołową i tosty może nieco złagodzić głód nikotynowy.

Podczas rzucania palenia pojawia się naturalna potrzeba „zajęcia” sobie dłoni i ust. I to jest właśnie główny powód przybierania na wadze. Drugim jest spowolnienie perystaltyki jelit, dlatego tak ważne jest, żeby nie sięgać po kaloryczne i bezwartościowe produkty, a szukać takich, które są bogate w błonnik.

Planując rzucanie palenia, warto zapatrzeć się m.in. w:

  • chrupiące warzywa,
  • orzeszki ziemne,
  • prażoną kukurydzę,
  • świeże owoce,
  • hummus,
  • herbatki ziołowe,
  • melisę,
  • kiszone ogórki,
  • intensywne przyprawy (np. mięta, imbir, czosnek),
  • słonecznik.

Przy rzucania palenia zwiększa się chęć na dodatkową ilość kalorii. Warto o tym pamiętać i unikać w tym czasie spożywania słodyczy czy potraw smażonych na głębokim tłuszczu. Szacuje się, że wystarczy miesiąc od ostatniego papierosa, by organizm zaczął rozpoznawać nowe nawyki. W tym czasie mogą się pojawiać napady głodu, które lepiej zwalczać np. sałatką z pomidorem, tofu i prażonym słonecznikiem, niż ogromną porcją frytek polanych majonezem.

Aby być zawsze odpowiednio przygotowanym, warto postawić na właściwy catering dietetyczny. W przypadku osób rzucających palenie dobrym wyborem może okazać się dieta pudełkowa LifeFit, która występuje w trzech wariantach kalorycznych: 1800, 2000, 2500 kcal.