Blog

Dieta pudełkowa dla osób z Hashimoto – jakie składniki powinna zawierać?

By 25 sierpnia 2020No Comments
Diety wegetariańskie – czego naprawdę potrzebuje wegetarianin?

W przypadku choroby Hashimoto dokonywanie codziennych wyborów jest niezwykle ważne dla dobrego samopoczucia i powodzenia terapii. Poradzenie sobie z objawami, takimi jak przyrost masy ciała, chroniczne zmęczenie, osłabienie mięśni i bóle stawów może być łatwiejsze, jeśli wybierze się właściwą dietę. Z czego powinna się ona składać i co musi dostarczać?

 

Czym jest choroba Hashimoto?

Choroba Hashimoto jest autoimmunologiczną postacią niedoczynności tarczycy. Występuje wtedy, gdy układ odpornościowy atakuje komórki tego narządu, przez co nie może on działać prawidłowo. Nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości hormonów, których organizm może potrzebować do wykonywania ważnych funkcji.

Choroba Hashimoto może na początku być dość subtelna. Wiele osób przez lata nie odczuwa żadnych objawów, jednak po pewnym czasie może pojawić się ich sporo, w tym:

  • wole
  • zmęczenie,
  • nieoczekiwany przyrost masy ciała,
  • bóle stawów i mięśni,
  • zaparcia,
  • nieregularne miesiączki,
  • depresja,
  • obrzęk twarzy,
  • wypadanie włosów,
  • spowolnione tętno.

 

Dieta w Hashimoto

Niezwykle ważne jest, żeby być świadomym wyborów, których dokonuje się każdego dnia, żyjąc z chorobą autoimmunologiczną, taką jak Hashimoto. Aby wesprzeć organizm i opanować nieprzyjemne objawy, konieczne jest stosowanie odpowiedniej diety pudełkowej. Ważną jej częścią są składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i wzmocnienia jelit Oto moja lista produktów, które można dodać do diety w przypadku choroby Hashimoto.

 

  1. Probiotyki i żywność fermentowana

W Hashimoto ważne jest, aby przywrócić równowagę flory jelitowej. Można przyjmować probiotyki w suplementach, ale istnieją ich naturalne źródła, takie jak jogurt, kiszona kapusta, roślinne kefiry.

 

  1. Selen

Selen jest minerałem normalizującym pracę tarczycy i zmniejszającym stany zapalne. Dostępny jest on w orzechach brazylijskich, ostrygach, nasionach słonecznika i grzybach crimini.

 

  1. Cynk

Podobnie jak selen, cynk jest niezbędny do przemiany hormonów tarczycy z nieaktywnych w aktywne. Dodatkowo cynk jest wykorzystywany do produkcji TSH, który wytwarza T3 i T4. Dobre źródła cynku to ciecierzyca, orzechy nerkowca, dynia, szpinak i kefir.

 

  1. Jod

Jod to minerał odpowiedzialny za produkcję hormonów tarczycy w organizmie. Jej komórki są jedynymi, które są w stanie wchłonąć i wykorzystać jod. Na całym świecie niedobór jodu jest główną przyczyną problemów z tarczycą, w tym jej niedoczynności, powiększenia i wola. Sól kuchenna, warzywa morskie, żurawina, jogurt, fasola i truskawki to tylko niektóre z dobrych źródeł jodu.

 

  1. Witamina B12

B12 jest witaminą, która jest niezbędna do przekazywania sygnałów nerwowych oraz do prawidłowego funkcjonowania mózgu i rdzenia. Według jednego z badań istnieje korelacja między niedoborem B12 a ryzykiem pojawienia się choroby Hashimoto. Trzeba pamiętać o tym, że B12 dostępna jest w produktach odzwierzęcych, dlatego osoby, które ich unikają, muszą wdrożyć odpowiednie suplementy.