Blog

Jak zachęcić dzieci do zdrowej diety?

By 7 września 2020No Comments
Co powinna jeść młoda mama – na co musi zwracać uwagę?

Jak zachęcić dzieci do zdrowej diety? Czasami dzieciom trudno jest zrozumieć, że muszą się zdrowo odżywiać, aby zachować sprawność i dobrą kondycję. Czy można je za to winić? Banan może wydawać się mniej atrakcyjnym pożywieniem niż czekoladowy baton, szczególnie jeśli wcześniej był wręczany w ramach nagrody lub prezentu. Jednak zastosowanie kilku prostych porad może sprawić, że nawet najmłodsi będą chętniej sięgać po warzywa niż po słodycze. Jak tego dokonać?

 

Im wcześniej, tym lepiej

Dzieci bardzo wcześnie rozwijają swoje preferencje kulinarne, a wprowadzanie zdrowej diety od samego początku, może pomóc określić ich nawyki żywieniowe. Problemem, z jakim czasami muszą się w takiej sytuacji zmagać świadomi rodzice, jest kontrola posiłków, które dzieci otrzymują poza ich nadzorem.

Jak zachęcić dzieci do zdrowej diety? Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że starsze pokolenie nadal traktuje podarowanie słodyczy jako przejaw miłości i chociaż w teorii brzmi to niegroźnie, to jednak w dłuższej perspektywie może rzutować na dziecięce podejście do jedzenia. Cukierek traktowany jest jako „owoc zakazany”, o którym lepiej nie mówić rodzicom. Co więc zrobić w takiej sytuacji? Jasno wyznaczyć granicę i informować otoczenie o tym, jakie zasady żywieniowe obowiązują w danej rodzinie. Niekiedy będzie to trudne, ale warto trzymać się swoich wytycznych.

Przykład idzie z góry

Rodzice są dla dzieci najważniejszym wzorem (w okresie nastoletnim się to zmienia, jednak przeważnie tylko na kilka lat – głowa do góry!). Jeśli maluchy widzą, że do filmu zawsze są chipsy, a wizytom gości towarzyszą ogromne ciasta, to powstaje u nich dysonans poznawczy. Zdrową dietę trzeba wprowadzać dla całej rodziny, a nie dla jednostek. Pomóc w tym może  zastosowanie cateringu dietetycznego, który będzie dopasowany do potrzeb zarówno najmłodszych, jak i mamy oraz taty.

Dieta pudełkowa pozwala znacznie ograniczyć czas potrzebny na przygotowywanie zdrowych, pożywnych i smacznych posiłków. Siadając razem do obiadu, można cieszyć się wraz z dziećmi przepysznym jedzeniem i nie martwić się o to, jakie pomysłowe dania trzeba będzie zaserwować im kolejnego dnia.

Jak zachęcić dzieci do zdrowej diety? Dostępność zdrowych przekąsek

Catering dietetyczny FitDiet składa się z pięciu dań, z których zazwyczaj dwa są słodkie. Mogą być to soki, sałatki, smoothie, ciasteczka bazujące na sezonowych owocach. Ich słodycz wynika więc z obecności fruktozy, a nie sacharozy. Takie przekąski świetnie sprawdzą się zarówno jako drugie śniadanie, jak i podwieczorek.

Innym dobrym pomysłem jest zadbanie o to, by dzieci zawsze miały dostęp do świeżych, pokrojonych owoców i warzyw. Te drugie idealnie komponują się ze zdrowymi pastami – np. z soczewicy lub z hummusem. Bardzo łatwo je przygotować, a mogą stanowić nie tylko zdrową, ale również atrakcyjną alternatywę dla słonych przekąsek.

Zdrowa dieta nie musi wiązać się z restrykcjami i ograniczeniami. Pokazując dzieciom, że owoce i warzywa mogą stanowić smaczny punkt w jadłospisie, daje im się możliwość wyrobienia prawidłowych nawyków żywieniowych. Takie działanie będzie miało dobre konsekwencje nie tylko w okresie dziecięcym, ale również w dorosłym życiu.