Blog

Jesienne smaki – dieta pudełkowa pełna świeżych warzyw

By 10 października 2020No Comments
Jesienna chandra to naturalna reakcja organizmu na zmieniające się otoczenie, jednak może utrudniać normalne funkcjonowanie.

Dla wielu osób jesień to okres rześkiej aury, wygodnych swetrów i powrotu do szkoły. Jednak jest to także czas zbiorów i przynosi mnóstwo świeżych, przepysznych produktów, które rosły przez całe lato. Jesienne owoce i warzywa są nie tylko smaczne, ale także zawierają wiele składników odżywczych, których organizm potrzebuje, aby wzmocnić układ odpornościowy.

Dlaczego warto wybrać jesienne owoce i warzywa?

Dzięki światowemu importowi większość owoców i warzyw jest dostępna w supermarketach przez cały rok. Dlaczego więc warto wybierać catering dietetyczny, który zawiera produkty sezonowe? W rzeczywistości to właśnie one są często lepsze dla zdrowia, środowiska, kubków smakowych i budżetu.

Kiedy owoce i warzywa są spożywane w odpowiednim czasie, mają większą zawartość składników odżywczych, ponieważ dojrzewają na roślinie, a nie są zbierane przedwcześnie. I jest bardziej prawdopodobne, że sezonowe produkty dostarczają lokalni przedsiębiorcy, a to ma ogromne znaczenie dla gospodarki. Dodatkowo takie rozwiązanie jest dobre dla środowiska, ponieważ ogranicza zużycie wody, długi transport, wykorzystanie ziemi, degradację gleby i zanieczyszczenie powietrza.

Oto składniki, które powinny znaleźć się w zdrowej diecie pudełkowej:

Bataty

Dzięki pomarańczowej i głęboko fioletowej barwie bataty – prawdopodobnie najzdrowszy rodzaj ziemniaków – są fantastycznym warzywem jesiennym, które można dodawać do posiłków. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że słodkie ziemniaki mają właściwości przeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe i przeciwzapalne.

Wszystkie odmiany batatów są bogate w witaminy A, C, B6, B5, potas i mangan. Są również dobrym źródłem miedzi, błonnika pokarmowego i żelaza. Wykazano, że poprawiają regulację poziomu cukru we krwi i mają ważne właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze.

Buraki

Buraki zawierają wiele składników odżywczych, których potrzebuje organizm, w tym witaminę C, kwas foliowy, witaminę B6, magnez, potas, fosfor, mangan i żelazo. Wykazano, że spożywanie buraków pomaga w powrocie do zdrowia po uszkodzeniu mięśni, infekcjach, zaburzeniu pracy wątroby, chorobach serca, a nawet po narażeniu na promieniowanie.

Buraki są również pełne witamin i minerałów. Można je przygotować jak szpinak, boćwinkę lub jarmuż – na parze, w sałatkach, podsmażane, a nawet dodawane do koktajli. Te jesienne warzywa mogą rosnąć w wielu regionach, chociaż te najsłodsze występują tylko w stosunkowo chłodnym klimacie.

Brukselka

Te małe, zielone, urocze warzywa często są wymieniane jako te, które lubi się najmniej. W rzeczywistości jednak można z nich wyczarować naprawdę pyszne dania. A warto to robić, ponieważ brukselka jest niezwykle zdrowa i podobnie jak inne warzywa z rodziny krzyżowych, szczyci się oszałamiającym poziomem fitochemikaliów, minerałów, witamin (w tym C i K) oraz błonnika. Eksperci sugerują, że pomaga także w walce z rakiem, obniża poziom cholesterolu, wspomaga odchudzanie i utrzymuje mocne i zdrowe kości.

Inne produkty, na które warto zwrócić uwagę jesienią

Inne produkty, na które warto zwrócić uwagę jesienią, to:

  • dynia,
  • kalafior,
  • bakłażan,
  • jarmuż,
  • jabłko,
  • żurawina,
  • rukola,
  • brokuł,
  • kapusta,
  • seler,
  • cykoria,
  • koper włoski,
  • karczoch,
  • por,
  • gruszka,
  • papryka,
  • rzepa.