Skip to main content
Blog

Nieaktualne porady żywieniowe, o których należy zapomnieć!

By 15 grudnia 2021No Comments
porady żywieniowe

Zdaje się, że porady żywieniowe dotyczące utraty wagi zmieniają się z każdym sezonem. Często są one mylące i sprzeczne, przez co powstaje jeszcze więcej nieporozumień. Dietetyka jest nową dziedziną nauki, a wiedza na temat ludzkiego metabolizmu nie jest jeszcze aż tak rozpowszechniona, stąd tak wiele mitów i fałszywych porad. O których z nich najlepiej jak najszybciej zapomnieć?

Nieaktualna rada nr 1 – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia

Każdy słyszał to zdanie przynajmniej kilka razy w życiu. Naukowcy są jednak zgodni, że to nie czas spożywania posiłku jest ważny, a jego zawartość. Dodatkowo udowodniono, że przerywany post (a taki pojawia się w każdej doby, gdy nie spożywa się nic przez np. 12 godzin) poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego i metabolicznego, a do tego pozytywnie wpływa na takie parametry, jak ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i wrażliwość na insulinę. Do takiego postu została stworzona dieta FastingFit, dzięki której można spożywać posiłki wg indywidualnie ustalonego „okna żywieniowego”.

Nieaktualna rada nr 2 – rutyna jest ważna

Nowoczesne badania dotyczące odchudzania pokazują, że różnorodność jest kluczowym czynnikiem dla utraty wagi. Przyczynia się do zdrowia flory bakteryjnej w jelitach, przyspiesza ich perystaltykę, a dodatkowo bogata dieta jest w stanie dostarczyć odpowiednich składników odżywczych.

Warto o tym pamiętać, decydując się na catering dietetyczny – dieta pudełkowa jest w stanie zapewnić codziennie całą gamę przeróżnych posiłków. Niezależnie od tego, czy wybierze się opcję dla cukrzyków, czy dla wegetarian, menu będzie zróżnicowane i pełne nowych dań.

Przestarzała rada nr 3 – tłuszcz jest największym wrogiem

Wykazano, że diety niskotłuszczowe mają niską skuteczność przy utracie wagi. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ tłuszcz jest sycący, pomaga zmniejszyć odczucie głodu i tendencję do przejadania się. Jest również bardzo ważny dla absorbowania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Najlepszą radą jest teraz spożywanie umiarkowanej ilości zdrowych tłuszczów, takich jak:

  • oliwa z oliwek,
  • awokado,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • olej lniany.

Nieaktualna rada nr 4 – trzeba jeść co dwie godziny

Można tu jeszcze wspomnieć o takich radach, jak:

  • jedź x razy dziennie,
  • jedź x godzin przed snem,
  • jedź x minut po wstaniu,
  • jedź x godzin przed/po treningu.

O ile nie ma się schorzenia, które wymaga pilnowania czasu przyjmowania posiłków, po prostu nie trzeba się tym aż tak bardzo przejmować. Koncepcja, że regularne jedzenie przyspiesza metabolizm, została odrzucona, a przez takie trzymanie się harmonogramu wzrasta ryzyko przyjmowania nieodpowiedniej ilości kalorii.

Dodatkowo należy pamiętać o tym, że tempo organizmu (jego potrzeby i zdolność do wytwarzania energii) może być różne w zależności od wielu czynników, do których zalicza się stres, choroby, moment cyklu miesiączkowego czy ilość przespanych godzin. Warto jest więc stosować zbilansowaną dietę i spożywać zdrowe posiłki wtedy, gdy pojawi się uczucie głodu.