Blog

Problemy trawienne – jaka dieta może pomóc ich uniknąć?

By 15 września 2020No Comments
Dieta dla osób z nietolerancją laktozy

Problemy trawienne – jaka dieta może pomóc ich uniknąć? Ludzki organizm to niewiarygodnie sprawna maszyna, w której odbywa się wiele procesów jednocześnie. Jest to możliwe dzięki dostarczaniu odpowiednich pokarmów, które układ trawienny zmienia m.in. na energię. Jednak niekiedy nie działa on prawidłowo lub konkretne dania powodują problemy, które utrudniają jego pracę. Właściwa dieta może pomóc je zniwelować, jednak co powinna ona zawierać?

 

Problemy trawienne. Najczęstsze dolegliwości

Wiele osób boryka się z problemami trawiennymi w mniejszym lub większym stopniu. Niekiedy pojawiają się one po zjedzeniu określonych produktów, innym razem są spowodowane przez stres lub niedobór snu. W każdym z tych przypadków właściwa dieta pudełkowa jest w stanie usystematyzować prace układu trawiennego.

Ważne! Poważne zaburzenia mogą być leczone jedynie przez specjalistów! Lekarz jest w stanie zaproponować odpowiednią dietę, jednak w przypadku chorób będzie ona uzupełniona medykamentami.

U niektórych osób łagodne problemy trawienne mogą prowadzić do objawów takich jak:

  • wzdęcia,
  • zaparcia,
  • biegunka,
  • nudności,
  • wymioty.

Pokarmy wspomagające trawienie

Organizm rozpoczyna trawienie już w ustach, a ciało stopniowo przesuwa żywność przez układ pokarmowy, który rozkłada żywność na mniejsze, bardziej użyteczne części. Różne pokarmy mogą pomóc na innych etapach tego procesu. Na przykład niektóre z nich wspomagają trawienie w żołądku, podczas gdy kolejne w jelitach. Dlatego zbilansowana, różnorodna dieta jest kluczem do uniknięcia problemów trawiennych.

Catering dietetyczny, który będzie odpowiedni dla osób chcących wspomóc swój układ trawienny, obfituje w dania bogate w błonnik, tłuszcze nienasycone, świeże warzywa, probiotyki i właściwą kompozycję przypraw oraz ziół. Te ostatnie często są pomijane, a przecież już od pokoleń były używane jako naturalne środki na problemy żołądkowe. Dodatkowo nie tylko wzbogacają smak potraw, ale są w stanie sprawić, że będą one dostosowane do konkretnych potrzeb zdrowotnych. Odpowiednia dieta pudełkowa może zapewnić wszystkie z tych korzyści.

 

Problemy trawienne. Czego unikać?

Chociaż większość pokarmów można spożywać z umiarem, niektóre z nich znacznie utrudniają prawidłowe trawienie, szczególnie kiedy są przyjmowane regularnie i w połączeniu z innymi problematycznymi produktami. Niemałe znaczenie ma tu także tempo jedzenia. Ciało może również dłużej trawić duże posiłki, dlatego najlepiej spożywać kilka małych porcji zamiast jednej dużej.

Jednak każdy układ trawienny jest inny. Nie można także wykluczyć pojawienia się nietolerancji lub alergii. Lekarz może zalecić osobom z takimi problemami trawiennymi prowadzenie dziennika posiłków. Pomoże to zidentyfikować pokarmy i napoje, które powodują nieprzyjemne objawy.

 

Żywność, która znacznie zwiększa ryzyko wzdęć, zgagi i biegunki, to np.:

  • sztuczne słodziki,
  • napoje gazowane lub słodzone cukrem,
  • rafinowane węglowodany (np. biały chleb),
  • alkohol,
  • mleczna lub biała czekolada,
  • pokarmy bogate w tłuszcze nasycone (np. ser, śmietana),
  • napoje zawierające kofeinę (np. kawa),
  • pikantne przyprawy,
  • tłuste mięsa.