Blog

Zdrowa skóra a dieta – co jeść, by mieć piękną cerę?

Zdrowa skóra

Zdrowa skóra a dieta to marzenie każdego z nas. Każde pożywienie wpływa nie tylko na ogólny stan zdrowia, ale także na skórę. Dlatego tak ważne jest, aby stosować czystą, zdrową dietę – to ona jest pierwszym krokiem do promiennej, młodzieńczej cery, a dodatkowo zapewni wspaniałe samopoczucie! Na jakie składniki zawarte w diecie pudełkowej warto zwrócić uwagę?

Przeciwutleniacze

Źródła przeciwutleniaczy to między innymi:

  • szpinak,
  • żółta papryka,
  • jagody,
  • owoce cytrusowe,
  • brokuły,
  • produkty pełnoziarniste,
  • orzechy,
  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia,
  • ryby,
  • zielona herbata.

Badania wykazały, że produkty bogate w przeciwutleniacze przyczyniają się do walki z wolnymi rodnikami i ochrony komórek skóry przed uszkodzeniami, a także mogą przyspieszyć metabolizm, poprawić przepływ krwi, zwiększyć spalanie tłuszczu, obniżyć poziom cukru we i utrzymać zdrowe funkcjonowanie mózgu. Dodatkowo zmniejszają wrażliwość skóry na promieniowanie UV i zapobiegają rozpadowi kolagenu – wszystko to pomaga w spowolnieniu powstawania zmarszczek.

Witaminy

Witaminy odgrywają dwie ważne role w zdrowej skórze. Po pierwsze niektóre z tych niezbędnych składników odżywczych są kluczowe dla naprawy komórek skóry i ogólnego stanu zdrowia. Po drugie są silnymi przeciwutleniaczami, które zwalczają wolne rodniki w organizmie. Innymi słowy, witaminy to młodzieńcza, promienna skóra.

Najważniejsze witaminy, które mają największy wpływ na zdrowie skóry, to:

  • witaminy z grupy B – są niezbędne do procesów metabolizowania i ogólnej produkcji energii;
  • witamina C – jest silnym przeciwutleniaczem, który pomaga utrzymać poziom kolagenu w organizmie;
  • witamina A – zapobiega wypryskom i pomaga utrzymać nawilżenie skóry;
  • witamina D – ma właściwości przeciwbakteryjne;
  • witamina E – wspomaga funkcje odpornościowe i może pomóc w walce z uszkodzeniami komórek skóry;
  • witamina K – jest niezbędna w procesie gojenia się ran, a także jest skuteczna w leczeniu rozstępów i pękających naczynek.

Błonnik

Błonnik jest kluczowym składnikiem odżywczym, który pomaga organizmowi eliminować toksyny i lepiej wchłaniać składniki odżywcze oraz przeciwutleniacze. Ten wysoki stopień przyswajalności jest konieczny, aby zapobiegać uszkodzeniom skóry, jednocześnie pobudzając produkcję kolagenu. Racjonalna, dobrze dobrana dieta pudełkowa może zawierać od 25 do 40 gramów błonnika.

Tłuszcze

Tkanka podskórna składa się z kolagenu, gruczołów potowych i komórek tłuszczowych. Jeśli stanie się cienka, skóra zaczyna wiotczeć i traci swoją objętość – pojawiają się wtedy głębokie zmarszczki, które są wyjątkowo trudne do usunięcia. Dlatego zaleca, aby co najmniej jedna trzecia dziennej wartości energetycznej pochodziła z tłuszczów.

Najważniejsze są tu kwasy tłuszczowe omega 3, ponieważ mają one szereg pozytywnych właściwości dla skóry. Mogą zmniejszać stany zapalne, regulować wydzielanie sebum i pomóc zmniejszyć zaczerwienienie, suchość skóry i trądzik.

Białko

Trzy główne białka skóry to keratyna, kolagen i elastyna. Spożywając wystarczającą ilość tych białek, można zmniejszyć oznaki starzenia i uniknąć drobnych zmarszczek, jednocześnie zwiększając elastyczność skóry.

Najlepsze źródła białka i aminokwasów, które przyczyniają się do produkcji kolagenu, obejmują:

  • owoce cytrusowe,
  • zielone warzywa liściaste,
  • owoce morza,
  • produkty pełnoziarniste,
  • fasolę i inne rośliny strączkowe.

Warto zwrócić uwagę na to, aby wybierać białka pochodzenia roślinnego. W produktach odzwierzęcych znajduje się zbyt dużo tłuszczów nasyconych, przez które skóra może stać się podatna na trądzik i wypryski.